TijdseinMail - Logo
 
TijdseinMail nr.4 - April 2024

In onwetendheid en uit ongeloof

In 1 Timotheüs 1:17 prijst Paulus de Heer: "De Koning nu der eeuwen, de onvergankelijke, de onzichtbare, de alleen wijze God, zij eer en heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen".
Het lijkt erop dat hij gewoonweg niet anders kán, wanneer hij even daarvoor beschreven heeft hoe barmhartig God voor hem geweest is. Hij was zich zeer bewust van zijn verleden: "vroeger een lasteraar" en "een vervolger en een verdrukker" (vs.13a). Paulus schrijft vaker over zijn verleden en daar kijkt hij niet bepaald met trots op terug. Dat God Zich over Paulus ontfermde, is omdat hij het in "onwetendheid" en uit "ongeloof" had gedaan (vs. 13b). Deze onwetendheid  heeft niet betrekking op de dingen die hij deed - hij wist heus wel waar hij mee bezig was - maar op zijn onkunde van Wie God werkelijk is.
Als gelovigen doen of deden we soms ook dingen waar we achteraf niet trots op zijn, maar die gebeur(d)en omdat we eigenlijk niet goed begrepen Wie God werkelijk voor ons is en wat Hij voor ons gedaan heeft. Gebaseerd op de verlossing door het bloed heeft God ons overeenkomstig de rijkdom van Zijn genade een plek gegeven in de hemel, in Christus, in Wie we bovendien gezegend zijn met alle geestelijke zegen. En zo mogen we onze weg gaan als hemelburgers!

Nieuw Bijbelstudieboek

Belangrijke toespraken
De Bijbel kan gezien worden als één grote toespraak van God tot de mens. Vaak wordt dat wat Hij zegt, verwoord in afzonderlijke toespraken in de Bijbel. In dit nieuwe Bijbelstudieboek komen er diverse aan bod. Denk aan toespraken van Mozes, Jozua, Jotham, Petrus, Paulus, Stefanus en natuurlijk van de Heere Jezus Zelf. Kijk hier voor meer informatie en/of bestellen.

Binnenkort verschijnt ook de e-book versie. Reserveer hem alvast!

Aktieradius Jeugdwerk

Nog anderhalve week! Dan start het Jeugd-voorjaars-weekend!
Ben jij er van zaterdag 27 t/m maandag 29 april 2024 ook bij? Het wordt gehouden in Ellertshaar. Kijk hier voor meer informatie daarover.

En zet dit alvast in je agenda:

De zomerkampen van 2024 worden gehouden van zaterdag 20 - vrijdag 26 juli. Het kinderkamp is in Lemele, het juniorenkamp in Schoonloo en de jeugdweek in het Duitse (!) Eppe. Check hier voor informatie en aanmelding!

Oproep!
Voor de Jeugdweek in Eppe (Duitsland) zijn we nog dringend op zoek naar het juiste vervoer daarnaartoe. Het mooist zou het zijn wanneer we van 20 tot 26 juli 1 of 2 busjes zouden kunnen lenen voor 6 of - beter - 9 personen per stuk. Er wordt alleen door leiding in gereden! Mocht u iets hebben of iets weten of hierin kunnen meedenken, dan horen we dat graag! U kunt daarvoor bellen (0343-480450) of mailen (kantoor@morgenrood.nl).

Nieuw Morgenroodboekje

In Spreuken 30 wordt een vraag gesteld over God: "Hoe is Zijn Naam en hoe is de Naam van Zijn Zoon ...?" (vs. 4b). Wat bijzonder dat hier - circa 1000 jaar vóór Christus - ervan uitgegaan wordt dat God een Zoon heeft!

Naast de vele Oudtestamentische verwijzingen naar de Persoon en het werk van Christus, wordt slechts in Spreuken, de Psalmen en het boek Jesaja naar Hem verwezen met het woord "Zoon". 

Aan de hand van deze teksten is in dit boekje gezocht naar het antwoord op de dubbele vraag uit het Spreukenboek. Het verrassende antwoord vinden we uiteindelijk in het Nieuwe Testament.
Om het boekje los aan te schaffen, klik hier. Ook verkrijgbaar als e-book! Nog beter is het wanneer je Morgenroodreeksabonnee wordt. Dan ontvang je het namelijk ook en mis je nooit meer een nieuw Morgenroodboekje. Kijk hier voor meer informatie over het abonnement!

Over het abonnement - Helaas constateren we dat het aantal abonnee's langzaam terugloopt. En dat terwijl het zo goed is om je te verdiepen in Gods Woord. De Morgenroodboekjes kunnen je daarbij helpen. Als abonnee ontvang je 4 keer per jaar een boekje. Bestel je eventueel één van onze andere uitgaven, dan ontvang je 20% korting. De enige kosten die je hebt, is minimaal één jaarlijkse abonnementsgift, waarvan je de hoogte zelf bepaalt!

Bijbelstudieweekend

Voor komend najaar staat er weer een Bijbelstudieweekend gepland in Vierhouten. Het onderwerp is nog niet bekend, maar de datum al wel: 18-20 oktober. Aanmelden kan hier!

Het programma bestaat uit 5 Bijbelstudies: vrijdagavond, zaterdagochtend en -avond en zondagmorgen en -middag. Op zaterdagmiddag is er een vrije middag om de benen even te strekken in de prachtige bosrijke omgeving daar,  of één van de plaatsjes in de omgeving te bezoeken.
En verder is het natuurlijk fijn om medegelovigen te ontmoeten.

Bijbelavonden

Met nog enkele Bijbelavonden zit het seizoen 2023-2024 er bijna op. We zijn dankbaar voor de vele mogelijkheden die we hadden. Inmiddels wordt al weer nagedacht over de invulling van het seizoen 2024-2025. We houden je op de hoogte. Ook mooi om gedurende de zomer te bekijken, zijn de Bijbelstudievideo's.

Everread Uitgevers

Op de website van Everread vind je een uitgebreid assortiment boeken en boekjes die bij ons verschenen zijn. We nodigen u en jou van harte uit om er eens een kijkje te nemen. Er zit zeker iets voor je bij. Check ook onze aanbiedingen.
Je kunt ons hier vinden!

AMEN Bijbelmagazine

AMEN 173 is verschenen!
Met daarin de volgende artikelen:

De weeën van de dood ontbonden - Petrus haalt in zijn toespraak op de Pinksterdag een tekst aan uit het Oude Testament, Psalm 16. Deze psalm sprak over hetgeen vervuld werd in de dood en opstanding van de Heere Jezus Christus. In deze toespraak staat een bijzondere uitspraak!

De volkeren, Israël en de gemeente - In het vorige artikel in deze serie staat het één en ander met betrekking tot de schepping van de mens; met name de volgorde van de schepping: eerst werd Adam geschapen en daarna Eva. In dit artikel denken we verder na over de schepping van de mens, maar ook over zijn val.

De heerschappij van God en satans tegenstand - De heerschappij, ofwel het koninkrijk, van God zal in de toekomst worden geopenbaard, ten tijde van de wederkomst van Christus. Gods gedachten over het koninkrijk zijn al van oudsher bekendgemaakt in de Bijbel. Hetzelfde geldt voor het werk van de tegenstander die erop uit is Gods plannen te doorkruisen.

Slechte omgang bederft goede zeden - Over het algemeen wordt met dit gezegde aangegeven, dat je beter niet kunt omgaan met mensen die een verkeerde invloed op je uitoefenen. Dat kan zover gaan, dat je zelfs het goede dat je geleerd hebt, prijsgeeft. Het is minder bekend, dat dit gezegde ook in de Bijbel voorkomt en wel in verband met de opstanding. Dit is verrassend en veelzeggend!

Het boek Openbaring - Stap voor stap ontwikkelt zich de eindtijdgeschiedenis. En "in de dagen van de zevende bazuin zal ook het geheimenis van God volbracht worden". Ook zullen twee getuigen optreden in Jeruzalem en gedurende drieënhalf jaar oproepen tot berouw en bekering. Zij worden gedood, maar staan na drieënhalve dag op uit de dood tot schrik en vrees van de mensen.

Niemand heeft ooit God gezien ... of toch wel? - Veel teksten in het Oude Testament waarin het woord 'zoon' voorkomt, zouden eigenlijk als 'Zoon' (met een hoofdletter) geschreven kunnen worden. Het gaat dan namelijk om Gods Zoon. Hij is Degene in Wie en door Wie God Zijn plan uitvoert. En ... wat is Zijn Naam eigenlijk?

Boven en beneden, binnen en buiten - Ieder mens denkt wel te weten wat 'boven en beneden' of 'binnen en buiten' betekent. In de Bijbel zijn deze begrippen echter anders, vergeleken bij de betekenis in ons dagelijks leven.

En in AMEN Actueel:
- Denktank 'Nederland in 2040'
- 'Overwonnen: Franse christenen geven zich over!'
- 'Denk aan wat AMALEK je heeft aangedaan'

Kijk hier voor meer informatie over AMEN Bijbelmagazine.

Volg AMEN ook op en .